• Et godt sted å være og å lære : sluttrapport fra Undervisningssykehjemsprosjektet Tromsø/Nord 

      Larsen, Toril Agnete; Knudsen, Liv-Berit (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Undervisningssykehjemsprosjektet (USP) Tromsø/Nord var et av fire prosjekt som ble etablert i universitetsbyene med utgangspunkt i Nasjonal plan for Undervisningssykehjem. Prosjektet startet opp i 1999, og ble avsluttet ved utgangen av 2003. Prosjektet skulle bidra til å heve kvaliteten i omsorg, pleie, behandling og rehabilitering for syke gamle ved å øke ansattes forutsetninger, og samtidig skape ...
    • Læring i handling : sluttrapport fra et faglig utviklingsprosjekt ved fem sykehjem i Nord-Norge 

      Larsen, Toril Agnete; Knudsen, Liv-Berit (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Rapporten beskriver ideene bak, og gjennomføringen av et faglig utviklingsprosjekt, kalt ”Læring i arbeid” (LIA-prosjektet). Prosjektperioden varte fra august 2003, og ble avsluttet med en konferanse 8. februar 2005. LIA-prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom Undervisningssykehjemmet i Tromsø, Høgskolen i Tromsø og fem sykehjem i Nord-Norge.
    • "Nød lærer naken kvinne å spinne" : videokonferanse og gruppe som læringsarena 

      Knudsen, Liv-Berit; Larsen, Toril Agnete (Book; Bok, 2002-09)
    • Smerte- og smertevurdering hos sykehjemspasienter - en litteraturgjennomgang 

      Knudsen, Liv-Berit; Larsen, Toril Agnete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2010)
      Litteraturgjennomgangen omhandler forskningsbasert kunnskap som er utviklet om smerte- og smertevurdering hos pasienter med og uten demenssykdom i sykehjem. Søk i elektroniske databaser med søkeordene ”pain”, ”pain assessment”, ”dementia”, ”nursing homes” er gjennomført. 28 vitenskapelige artikler er analysert. Flest studier har kvantitativ tilnærming. Hovedtemaene er; smerte, smertevurdering og ...
    • "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger 

      Knudsen, Liv-Berit (Book; Bok, 2001-06)
      Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjoner relatert til dette. Arbeidsformen kan også ha relevans for andre yrkesfaglige utdanninger. I rapporten ...